Już dwóch na trzech Polaków uczestniczy w przynajmniej jednym programie lojalnościowym – tak wynika z badania Monitor Programów Lojalnościowych 2023. Uczestnictwo w programie to dla klientów możliwość oszczędzania na zakupach, dostęp do atrakcyjnych benefitów i nagród. Zmiany nawyków konsumentów przyczyniły się do zmian w programach lojalnościowych. Plastikowe karty lojalnościowe zostały częściowo zastąpione aplikacjami mobilnymi, a w katalogach nagród obok tradycyjnych nagród rzeczowych pojawiają się coraz częściej nagrody cyfrowe, w tym karty podarunkowe. Dlaczego klienci tak szybko je polubili?
Rozwój technologii, wzrost użytkowników urządzeń mobilnych i dynamicznie postępujący proces cyfryzacji spowodowały, że organizatorzy programów lojalnościowych zaczęli wprowadzać wyraźne zmiany w swoich działaniach marketingowych. Ponadto zmiany nawyków zakupowych konsumentów, którzy częściej kupują online, rezygnując ze sklepów stacjonarnych na rzecz internetowych stały się motywacją do zwiększenia udziału urządzeń mobilnych w działaniach marketingowych firm. Cyfryzacja programów lojalnościowych przyczyniła się tym samym również do poszerzenia palety możliwości związanych z katalogami nagród i uzupełnienia ich o elektroniczne karty podarunkowe.
Pierwotnie klienci zbierali na papierowych kartkach punkty/stempelki za zakupy, a po otrzymaniu ich w odpowiedniej ilości mogli odebrać nagrodę rzeczową. Potem pojawiły się plastikowe karty lojalnościowe, aż w końcu nastała era aplikacji mobilnych. Wiele działań związanych z programem lojalnościowym, jak przyznawanie punktów, kontrolowanie stanu punktowego i komunikacja organizatora z uczestnikiem obecnie odbywa się online. W ten trend doskonale wpisują się również nagrody cyfrowe, w tym elektroniczne karty podarunkowe.
Karty podarunkowe i kody rabatowe częściowo zrewolucjonizowały programy lojalnościowe. Konsumenci zyskali większą swobodę wyboru. To oni decydują, na co wykorzystają kod rabatowy czy co kupią za środki z karty podarunkowej. Konkretna nagroda nie jest im narzucana z góry. Współczesny klient ceni sobie taką elastyczność. Ludzie, szczególnie młodszego pokolenia, cechują się niezależnością, to prawdziwi indywidualiści, którzy prawo do samodzielnego decydowania o sobie traktują często jako nadrzędną wartość.
Nagrody w postaci kart podarunkowych i kodów rabatowych wpisują się ponadto w trend pędu życia. Nie lubimy czekać, oczekujemy, że to, co nam się należy, otrzymamy w danym momencie. Po przyznaniu nagrody rzeczowej, uczestnik programu lojalnościowy musi ją odebrać w dogodnym dla siebie terminie we wskazanym miejscu np. w najbliższym sklepie organizatora lub poczekać na jej wysyłkę. Cyfrową nagrodę otrzymuje od razu po jej przyznaniu, co potęguje jego zadowolenie i satysfakcję, a także sprzyja budowaniu pozytywnych relacji z marką i wzmacnianiu do niej zaufania.
Na nagrodach cyfrowych zyskuje sam organizator programu lojalnościowego. Chodzi przede wszystkim o korzyści finansowe. Nie potrzebuje on przestrzeni magazynowej do przechowywania nagród rzeczowych, jak również może ograniczyć liczbę pracowników obsługujących program lojalnościowych – nagrody są przyznawane automatycznie i od razu pojawiają się na koncie uczestnika np. w aplikacji mobilnej. Organizator nie inwestuje w nagrody i nie zamraża budżetu firmowego. Ponosi koszt nagrody dopiero w momencie jej przyznania uczestnikowi.
Zainteresowanie uczestników programów lojalnościowych kartami podarunkowymi potwierdza, że są one nie tylko sprawdzonym i zawsze trafionym prezentem dla bliskiej osoby z okazji urodzin czy świąt, ale również atrakcyjną nagrodą dla klientów. Te spostrzeżenia zmotywowały nas do podjęcia współpracy z Loyalty Starter, dostawcą oprogramowania do obsługi programów lojalnościowych.
Karty podarunkowe z naszego sklepu mogą być teraz oferowane jako nagrody w programach lojalnościowych organizowanych z wykorzystaniem platformy Loyalty Starter. Integracja jest całkowicie automatyczna. Po jej aktywacji, w katalogu nagród Twojego programu lojalnościowego pojawiają się karty podarunkowe z naszego sklepu. To atrakcyjna nagroda dla klienta, którą otrzymuje natychmiast po jej przyznaniu, a środki z karty może wykorzystać na dowolne zakupy u danego partnera. Dla Ciebie – organizatora programu lojalnościowego oznacza to łatwy dostęp do wirtualnych nagród bez konieczności poszukiwania partnerów na własną rękę, jak również wyraźne oszczędności finansowe.
W erze konsumpcjonizmu nie jest łatwo zadowolić klienta. Jednak bardzo często najprostsze rozwiązania okazują się tymi najbardziej trafionymi. Wystarczy dać mu swobodę wyboru i możliwość zdobycia dodatkowych środków do wykorzystania na zakupy lub atrakcyjnej oferty specjalnej dedykowanej tylko dla niego. Programy lojalnościowe idealnie wpisują się w ten trend, a my się cieszymy, że możemy aktywnie uczestniczyć w ich tworzeniu.